A padelec kerékpárokat mindenki szereti, esetleg még nem tud róla

Bár az elmúlt évtizedben robbanásszerűen nőtt az elektromos rásegítéses kerékpárok népszerűsége, sokan még nincsenek tisztában vele, hogyan is működnek ezek a bringák, mit takar a pedelec-kategória, mennyivel haladta már túl a technikai fejlődés a régi, segédmotorkerékpárhoz hasonló elven működő e-bike-okat.

A gyakorlatilag teljes mértékben hagyományos bringaként viselkedő pedelec kerékpárok kipróbálása során mindenki megtapasztalhatja, milyen érzés úgy felmenni az emelkedőkön, hogy nem okoz gondot a feljutás. Eközben akár teljes erőből vagy kisebb intenzitással is terhelhetjük a pedált, a kijelzőn nyomógombbal kiválasztható üzemmódtól függően.

A választható üzemmód általában négyféle:

  • Kikapcsolt rásegítés (Off): ebben az esetben nem segít be a hajtásba az elektromotor, lejtőn, vagy haladósabb sík szakaszokon érdemes ezt választani, amikor egyébként is tudunk haladni 25 km/h-val vagy gyorsabban.
  • Mérsékelt, avagy gazdaságos rásegítés (ECO): ez az üzemmód nemcsak az akkumulátor számára gazdaságos (bár ECO-módban valóban akár 150 kilométert is képes megtenni a kerékpár), hanem a kerékpározás érzéséből is a lehető legtöbbet megtartja. Gyakorlatilag észrevehetetlen, hogy az általunk leadott erő mellett még dolgozik plusz 50-100 Watt, amikor szükséges.
  • Túra/Sport üzemmód: Ez a legtöbb pedelec kerékpár programozása szerint már egy markáns rásegítést jelent, nem hagy cserben az elektromotor akkor sem, ha kemény emelkedőre kell feltekerni. Az általunk leadott erővel együtt szinte olyan gyorsak leszünk felfelé, mint egy kerékpárversenyző.
  • Turbo/Boost: A „széles mosoly üzemmód”, ebben a zónában maximális rásegítést ad a kerékpár. Tulajdonképpen csak a legmeredekebb emelkedőkön érdemes bekapcsolni, ha másképpen nem tudunk lépést tartani a többiekkel, de ilyenkor már sokkal inkább a motor erejét érezzük, mint a saját lábunkét. Persze – ahogy egyik másik üzemmódban sem – ilyenkor se halad a kerékpár tekerés nélkül.

Mivel a pedelec kerékpárok automatikusan segítenek be a pedálozásba, végig meghagyják az érzést, hogy saját erőnkből hajtjuk a bringát! A túrák során kiderül, hogy például családdal kimondottan más így bringázni, hiszen kiegyenlítődnek az erőkülönbségek az emelkedőkön. Ha egy nagyobb társaság kerekedik fel bringázni, akkor is nagy segítség a pedelec-hajtás, hiszen a fizikális különbségek hamar kiütköznek: valaki még vígan pörget az emelkedőn, miközben mások már azon gondolkoznak, hogy leszállnak a kerékpárról. Az e-bike megoldja a dolgot. Idősebb túrázóknak fizikai kondíciójuk miatt jelenthetnek esetleg leküzdhetetlen kihívást a meredek emelkedők, ezért a pedelecek új perspektívákat nyitnak meg a szabadidő eltöltésében.

E-bike vagy pedelec?

Aki esetleg nem találkozott még ilyen e-bike-okkal, fontos tudni, hogy az úgynevezett pedelecek „csak” besegítenek a hajtásba. Vagyis érzékelik a beleadott erőt, fordulatszámot és sebességet, majd a kiválasztott üzemmód szerint az elektromotor belead még 1-2-300 Wattot. Ahogy már fentebb is írtuk, a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy úgy érezzük, mintha teljesen saját erőből hajtanánk a bringát, csak éppen erősebbek lennénk, gyorsabbak, és ennek köszönhetően nagyobb távolságokat tudunk leküzdeni. A sportolás élménye azonban teljes mértékben megmarad!

Minden pedelec e-bike, de nem minden e-bike pedelec:

Az e-bike kifejezést gyűjtőnévként minden elektromotorral felszerelt kerékpárra használjuk, ezek közé tartoznak a kevésbé korszerű közlekedési eszközök is, ahol gombot kellett nyomogatni, vagy „gázkart” húzogatni a motor működtetésére. Ezek nem pedelecek és napjaink kerékpáriparában már nem is erőltetik ezt a vonalat, olcsóbb előállítási költsége miatt Ázsiában még eladhatók ezek a bringák. Lévén Európában már az e-bike gyakorlatilag egyet jelent a pedelec-kel, hétköznapi szóhasználatban az e-bike uralkodó. Ritkán nevezik meg a kölcsönzők pedelec-ként a bérelhető bringákat.

Túra és tesztprogramunk a Művészetek Völgyében, ahol te is kipróbálhatod a legkorszerűbb Kross pedelec bringákat: https://ridehard.hu/event/bringavolgy-tekero-programok-e-bike-on-a-muveszetek-volgyeben/

Fotók: Szabó Miklós, balatonbiketour.com